タートル Turtle



《消費の速度を装う》

飯岡陸

 PUGMENT2018年秋冬コレクション「1XXX–2018–2XXX」。最初に企画書を渡されたときに驚いたのを覚えている。ファッションの半年毎のシーズン制に、100年単位の時間軸が重なりあう。

 PUGMENTの活動について、ファッションなのか現代美術なのかと問いただすことはナンセンスだ。本来両立しえなかったはずのふたつのジャンルの区別は今日において意味をなさない。その時々に変化する流行や風習を作り出すファッション。歴史に基づき、社会への批評的な態度によって成り立つ現代美術。市場はそのふたつが短絡し、共犯関係を結んでいることを示している。ファッションは消費社会へ批評的な態度をとることによってシニカルに消費を促し、現代美術は流行によって未来の価値を仮定し過剰な投資を求める。現代美術とファッションがほどんど同一視されてしまうこうした消費社会こそ、PUGMENTが2018年秋冬コレクション《1XXX–2018–2XXX》で扱おうとするものである。

 PUGMENTはこのような消費社会の速度に対し、大きい時間の流れによるサイエンス・フィクションを構想する。感情を持ったファッションは、光として高速で生き続けることに絶望している。太陽系の変調、衣服から防護服への移行、そして人間の絶滅という大きな環境の変化が設定される。防護服に投影される画像は、日本におけるファッション史を俯瞰することで選ばれたものだ。和装から洋装へと転換を遂げ、社会的な背景とともに移り変わる流行。未来で流通する防護服は、2018年現在のファストファッションを模して作られたものである。このようにPUGMENTは、ファッションの消費サイクルを軸に、ファッションにまつわる歴史やそのありようを組みかえる。PUGMENT《1XXX–2018–2XXX》は現代における消費の速度を疑い、それをサイエンス・フィクションの設定として再配置し素材とすることで、新たな衣服を作ろうとする試みなのである。

初出: PUGMENT"1xxx-2018-2xxx"KAYOKOKYUKI,2018会場配布物に掲載

《Dressing the Rapidity of Consumption》

Riku Iioka

PUGMENT’s 2018 fall/winter collection “1XXX–2018–2XXX”. I remember feeling surprised when I received the project plan. In their new concept, the fashion world that changes every six months is overlapped by a time range spread over one hundred years.

It would be nonsensical to question whether the activities conducted by PUGMENT could be best categorized as fashion or contemporary art. Today, it is meaningless to distinguish these two genres which originally could not have been compatible. Fashion generates trends and customs to change at different times. Contemporary art is based on a long period of history and a critical attitude towards society. In the present-day market, these two categories are simply connected and are in a relationship of complicity. Fashion cynically urges consumers through its critical attitude against consumer society, while contemporary art hypothesizes diverse values in the future through interpretation of trends and demands excessive investment. Consumer society of this kind, where contemporary art is essentially equated with fashion, is the one PUGMENT tries to deal with in the 2018 fall/winter collection “1XXX–2018–2XXX”.

PUGMENT conceived an idea of science fiction based on a grand-scale flow of time against the rapidness of today’s consumer society. In that fictional world, fashion has its own feeling and is in despair about staying alive as in its new form, light, with its accompanying amazing speed. Drastic environmental changes are envisaged, such as modulation in the solar system, transition from clothing to hazmat suit, and the extinction of humanity. The images projected onto the hazmat suit were selected through an overview of the history of Japanese fashion. After experiencing the transition from Japanese-style clothing to western clothing, fashion trends in Japan have transformed along with the social backgrounds of the times. The hazmat suit which will be distributed in the future world is created by mimicking the fast fashion trend as of 2018. In this way, PUGMENT demonstrates a new combination which is derived from fashion history and its styles by focusing on the consumption cycle of fashion. PUGMENT’s new project, “1XXX–2018–2XXX”, is a challenge to create new clothing by questioning the rapidness of consumption in contemporary society and employing their interpretation as a material for clothes and science fiction.